Skip to content

De AS nr. 147: JAZZ

01/10/2004

Hoe is de redactie op het idee gekomen om een nummer over jazz te maken? Het eenvoudigste, maar ook meest dooddoenerige, antwoord is, dat bij een brede invulling van ‘anarchisme’ niet alleen het politieke, maar het hele leven binnen het bestek van anarchisme valt, zo ook jazz. Een ander dooddoenerig antwoord zou kunnen zijn dat een deel van de mensen die geregeld in De AS schrijven nu eenmaal interesse in jazz hebben. En niet in aandelenpakketten, om iets te noemen wat volgens niet-anarchisten toch ook bij ‘het hele leven’ hoort.

Inhoudsopgave:

Weia Reinboud            Over jazz en anarchie

Hans Ramaer              Is jazzmuziek anarchistisch?

Weia Reinboud en

Rymke Wiersma         Louis Andriessen: ‘Typerend in de jazz is dat de creativiteit strenge regels kent’

Martin Smit                  EE-DE-LEE-YAH!: jazz en de beat generation

Weia Reinboud en

Rymke Wiersma         Han Bennink: ‘Niets is zo erg als je belasting invullen en noten lezen’

André de Raaij            Het paradijs aan de zonkant van de straat

Weia Reinboud en

Rymke Wiersma        Maud Sauer: ‘Het gaat niet om die ene noot. Je denkt in grotere lijnen’

Rymke Wiersma         Ongewenste muziek: jazz vóór en in de oorlog

Weia Reinboud en

Rymke Wiersma         Harry Sparnaay: ‘Om goed te improviseren moet je echt met je oren open spelen’

Weia Reinboud           Free!

P’tje Lanser                  Helden en critici

Rymke Wiersma         Pingelen en toeteren

John Fordham            Anarchie op de trompet

P’tje Lanser                  Bladspiegel 15

Dick de Winter e.a.   Boekbesprekingen

 

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers op de volgende wijze: